Online adverteren

Al zes jaar grasduin ik elke dag door Google Ads om campagnes op te zetten en bij te sturen. Ik heb het medium door en door leren begrijpen en liefhebben. Google Ads ziet er toegankelijk uit, maar is ontworpen om duur te zijn wanneer je niet goed weet wat je moet doen. Het voordeel is dat Google Ads je advertenties toont aan mensen die specifiek op zoek zijn naar je diensten en bedrijf, waardoor je advertenties niet dwingend of irritant overkomen, en net helpen in hun zoektocht.

Maar SEA (Search Engine Advertising, dus voornamelijk Google Ads) is complex, en het is niet verstandig om onervaren marketeers je campagnes te laten beheren. Want een verkeerd zoekwoordtype of biedstrategie zullen je marketingbudget snel opslorpen. Google Ads is duurder voor wie zich blind laat vangen door de aanbevelingen. De tool zal je vroeg of laat bijvoorbeeld voorstellen om ook gebruik te maken van websites van hun vertrouwde partners, om je zoekwoordentype op breed te zetten en vervolgens je budget flink op te schalen, of zal je advertenties vertonen op TV-schermen waar de gebruiker niet gemakkelijk kan klikken op je advertentie. Ook je uitsluitingszoekwoorden zullen zonder dat je het merkt toegevoegd worden als exacte match, waardoor ze bijna nooit werken. Deze voorbeelden maken het moeilijk om je doel te behalen, maar je zal toch het gevoel hebben dat je zelf aan het roer staat van je campagnes. Maar kom je wel dichter bij je doel?

In de afgelopen 6 jaren zag ik veel van deze pogingen, en ik kan met trots zeggen dat het moeilijk is om me nog in zo'n val te laten lopen.

Een bijkomende moeilijkheid van Google Ads is dat het geen sociaal medium is, en het geeft bijna niets prijs over de identiteit van je doelgroep. Dan kan het interessant zijn om je doelgroep ook op sociale media aan te spreken. Op Linkedin kan je bijvoorbeeld adverteren op specifieke profielen en functietitels, zoals 'Architecten' of 'Medewerkers van De Lijn'.

Uiteraard bieden deze twee tools allemaal standaardzaken aan zoals adverteren op locatie, leeftijdscategorie en toestel, maar dat is eerder rudimentair. Je bereikt de beste resultaten als je op verschillende kanalen adverteert.

Online adverteren zorgt dat je

boodschap bij de juiste doelgroep komt
je bereik vergroot
bedrijfsnaam bekender wordt

Let's talk!